Aktuality: "Globální svět nemilosrdně tvoří obalový odpad. Kde hledat řešení?"

Globální svět nemilosrdně tvoří obalový odpad. Kde hledat řešení?

02. 03. 2021
Globální svět nemilosrdně tvoří obalový odpad. Kde hledat řešení? photo

Stále tvrdší podmínky pro likvidaci odpadů nutí komerční sféru i komunální sektor pečlivě zvažovat, s jakými obaly jsou připraveni pracovat. Narůstá tak podíl jak těch obalů, které jsou vyrobeny z plně recyklovatelných materiálů, tak i obalů vratných s dlouhým životním cyklem. U těch je však třeba započítat náklady – finanční i ekologické – na jejich cestu od spotřebitele zpět k výrobci.

Ekologické tendence u obalů zaznamenáváme již několik let. Ještě stále však může snahu o udržitelný přístup a použití ekologických materiálů ovlivňovat obava z finanční náročnosti. Nutné je proto zohlednit celý proces od výroby obalového materiálu, přes způsob užívání až po jeho likvidaci. Obecně je důležité přemýšlet nad obalem v kontextu celého toku a myslet na logistickou optimalizaci. Vždy by mělo platit pravidlo, že obal řeší společně nákup + výroba + logistika a zákazník. Společný přístup všech zainteresovaných oddělení spolu se schopným designérem je předpokladem k tomu vytvořit optimalizovaný obal.

Ve společnosti BRANOPAC CZ mají trochu odlišné zkušenosti. „Pokud se budeme soustředit na biodegradabilní nevratné obaly (tedy obaly rozložitelné do 6 měsíců dle EN normy), ne bio-obaly (vyrobené s přídavkem bio složek), tak jsme stále více dotazováni na tyto materiály,“ potvrzuje zájem o udržitelná řešení ze strany zákazníků Ing. Petr Martinek, MBA, Antalis CSEE Packaging Director, BRANOPAC CZ, zároveň ale dodává: „Trh ale zatím ve většině případů není připraven zaplatit trojnásobnou cenu za takto plně biologicky rozložitelný obal. A proto to většinou skončí u cenové nabídky a návratem zpět ke „klasice“. Nebo v lepším případě jednáním o změně na papírový obal či optimalizaci současného balení.”

U vratného balení je situace jiná, protože zde se většinou jedná o vývoj obalu přímo pro daný výrobek nebo skupinové balení výrobků. Tyto obalové výrobky jsou navrženy pro trvalé použití v systému, který zajišťuje jejich efektivní využití a návrat k nepřetržitému účelu. Typická použití zahrnují přepravu surovin, komodit, dílů do zařízení na výrobu nebo zpracování zboží a poté na přepravu hotových výrobků do distribučních center nebo skladů na obchodní trhy, jako jsou velkoobchodní nebo maloobchodní prodejny.

Ve společnost BRANOPAC CZ jsou pro vratné obaly používány klasické materiály jako kartonplast, výseky z technických pěn, papírové voštiny nebo termoplasty (blistry). U tohoto balení na míru (bespoke solution) je ve většině případů tvar celého obalu jasně definován zákazníkem, protože ten musí splňovat komplexní logistická kritéria přepravy pro vícecestné obaly. „Pokud máme možnost vývoje, tak zapojujeme naše designové centrum vývoje obalů, které nejen navrhne požadovaný obal, ale i vyrobí prototyp pro následné testování. Zvýšený tlak na ekologizaci těchto vratných obalů jsme nezaznamenali. Důraz je kladen na životnost, resp. počet možných obrátek obalu a schopnost jednoduché rozložitelnosti prázdného balení pro zpětné zaslání,“ uvádí Petr Martinek. Zde se dají ušetřit nejen finanční prostředky, ale také snížit uhlíková stopa obalu (CO2), když design umožní co nejlepší efektivitu pro zpětnou přepravu. Objevují se už i alternativní materiály pro výrobu vratných obalů, které mají požadovanou pevnost a životnost. Jedná se například o odpadní suroviny vznikající při potravinářské výrobě. Zde se ale zatím jedná o testování a vývoj.

 

Celý text dostupný online: Globální svět nemilosrdně tvoří obalový odpad. Kde hledat řešení? str.6-7

Zdroj: Časopis Logistic NEWS 02/2021

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.

Marketingové údaje

Marketingová data nám prozradí, na které reklamy jste klikli nebo jak jsou naše kampaně na sociálních sítích úspěšné.