Aktuality: "Naším cílem je hrát „extraligu” na světové úrovni"

Naším cílem je hrát „extraligu” na světové úrovni

23. 04. 2020
Naším cílem je hrát „extraligu” na světové úrovni photo

„Společnost BRANOPAC CZ letos slaví 25. narozeniny. Podobně jako mnoho dalších firem začínala ve skromných garážových podmínkách. „Po začlenění do skupiny Antalis, která má v produktovém portfoliu tisíce obalů, patříme mezi evropské lídry,“ říká mimo jiné jednatel Ing. Petr Martinek, MBA."

 

Letos slavíte 25. výročí působení na tuzemském trhu. Jak to všechno začalo?

Asi jako většina „garážových“ firem. Otevřel se trh a vznikla obrovská poptávka po obalech a obalových řešeních. Postupně se aktivity rozvíjely až do stadia, kdy bylo třeba přijmout zásadní investiční rozhodnutí. Postavit vlastní novou halu i sklady, kde firma působí dodnes.

Jakými strukturálními změnami BRANOPAC CZ za čtvrt století prošel a jak to ovlivnilo váš byznys?

Z distributora obalů jsme se stali specialisty na antikorozní obaly a poskytovatele služeb exportního balení. Zejména zkušenosti německého partnera v oblasti dlouhodobé antikorozní ochrany byly stěžejním zlomem pro vývoj firmy. V naší druhé dceřiné firmě, BRANOPAC Packing, dáváme příležitost i zaměstnancům se změněnou pracovní schopností. Tím regionu přispíváme sociální zodpovědností. Největší strukturální zlom nastal v roce 2012 , kdy bývalý majitel odprodal 100% podíl francouzské skupině Antalis. Ta přesměrovala veškeré své aktivity v oblasti průmyslového balení v České republice a na Slovensku na BRANOPAC CZ. Interně došlo k mnoha změnám, které doprovázely akvizici, ale vše se podařilo zvládnout a firma dále roste dvouciferným tempem každý rok.

Jak se změny dotkly vašich služeb a produktů?

Po akvizici došlo k propojení produktových portfolií obou firem a tím i pochopitelně k rozšíření zákazníků, zákaznické databáze. Skupina Antalis, která má v produktovém portfoliu tisíce obalů strukturovaných do 14 produktových skupin, začala uplatňovat svou strategii „one stop shop“ nově i na zákazníky BRANOPAC CZ. Došlo také k propojení dodavatelské struktury.

Poznamenala vás nějak recese v roce 2008?

Recese v tomto období zasáhla výrazně i naši společnost, protože stěžejním oborem, kam dodáváme, je automobilový průmysl a strojírenství. Naše vztahy se zákazníky jsou ale natolik dobré, že jsme o žádného většího nepřišli a našli jsme společné řešení v rámci snížení objednávek.

Šlo tedy o zkušenost, kterou jste v následujících letech dokázali zúročit?

Každá taková zkušenost je dobrá. Firma se musí podívat dovnitř na své interní procesy, zapojit všechny zaměstnance při hledání úspor. Prověřením vztahů s dodavateli i zákazníky vlastně zjistíte, kdo je ve firmě „srdcař“ a kdo chodí do zaměstnání jen pobýt. Navíc se trh pročistí a konkurenční prostředí se ozdraví. Já jsem v té době pracoval pro výrobce filtrů a filtračních systémů, jejich hlavním odběratelem byl automobilový průmysl a mohu zodpovědně říct, že to byla nelehká etapa s propadem obchodu až o 50 %. Dělala se nepopulární a nákladově drastická opatření. Ale díky dobré komunikaci napříč firmou a pochopení zaměstnanců se vše podařilo zvládnout a firma byla po odeznění krize ještě silnější a stabilnější.

Můžete vyjmenovat vaše klíčové služby a produkty?

Naše produkty slouží zejména k dlouhodobé ochraně výrobků proti korozi, na což se specializujeme již od založení společnosti. Specialitou je také exportní/zámořské balení, které provádíme přímo u zákazníků. S příchodem skupiny Antalis se významně rozšířilo produktové a zákaznické portfolio, kde hlavní produktové skupiny představují obaly na míru, tzv. Bespoke, dále výplňové materiály (mačkaný papír a vzduchové polštářky) pro zaplnění volného místa v obalech z lepenky a fixaci produktů pro následný transport. Zákazníkům se hlavně snažíme nabízet kompletní obalová řešení. To znamená, že zákazník kupuje vše z jednoho zdroje a tím si optimalizuje svůj pracovní kapitál. Zboží se dodává do 24 hodin. Skvěle nám tento model funguje u mezinárodních zákazníků, kdy Antalis se svou prezencí ve 28 evropských zemích dokáže nabízet lokální služby zastřešené centrální smlouvou.

Jakými technologiemi disponujete?

Disponujeme 18 stroji, které převíjejí, řežou, svařují a stříhají obalové materiály pro výrobu sáčků, vaků, přířezů a 3D vaků. Vše je uzpůsobeno tak, abychom byli schopni vyrábět rychle a s požadovanou kvalitou. Naše výrobní možnosti a kapacity také významně využívají ostatní pobočky skupiny Antalis. I proto je již nyní naše výroba značně vytížená a z tohoto důvodu budeme v brzké době rozšiřovat výrobní kapacity. Máme v plánu také začít vyrábět přířezy a boxy z kartonplastových materiálů, vysekávat tvarovky z PE pěny a kompletovat vše do zákaznicky definovaných obalů.

S tím jsou spojené investice. Do čeho jste naposledy investovali?

Šlo o dva stroje, oba byly vyvinuty na míru potřebám našich zákazníků. První je stroj na výrobu hliníkových sáčků plochým svarem s možností výroby otevíracích výseků. Druhý je na výrobu Y-vaků. Jedná se o záložkové vaky se dnem ve tvaru písmene Y, které mohou být alternativou k 3D vakům využívaným v automobilovém a elektrotechnickém průmyslu, jež umíme vyrábět díky námi vyvinutému svařovacímu stroji. Standardní vaky s 3D dnem se svařují ručně, jejich výroba je pomalejší, tedy i dražší. Materiálem pro tyto výrobky může být LDPE a VCI fólie. Obě zařízení nám výrazně zvýšila efektivitu výroby.

Jakým vývojem prošli vaši klienti za posledních 25 let z hlediska poptávky po službách?

Klienti stále více poptávají komplexní obalová řešení včetně návrhů designu obalů. Proto jsme loni otevřeli již šesté design centrum obalů, kde s pomocí softwaru dokážeme obal nejen navrhnout, ale i ihned vyrobit vzorek a otestovat funkčnost. Již delší dobu pozorujeme, jak se naši zákazníci odborně posunuli vpřed při zadávání poptávek či výběrových řízení, což je pozitivní známka jejich lepší znalosti obalů. Pokud zákazník ví, co chce, omezuje se mu tím možnost naletět nepoctivým obchodníkům. Zároveň dokáže prosadit efektivnější řešení, byť se jeví na první pohled dražší. S takovými zákazníky se nám pracuje nejlépe, protože jen s tímto přístupem se dá najít oboustranně nejlepší řešení.

Můžete být konkrétní?

Často jsme žádáni o konzultace a testy v oblasti antikorozní ochrany (VCI a hliníkových fólií) a optimalizace balení do stretch fólií. Obecně lze říci, že i když zákazník poptá konzultaci klasických komodit, jako jsou již zmíněné stretch fólie nebo vázací či lepicí pásky, vždy se najdou možné cesty k úsporám. Pro tyto služby využíváme naše produktové specialisty z celé Evropy. Právě oni mezi sebou sdílejí zkušenosti z různých trhů a mohou konzultovat dané obchodní případy. Tohle je opravdu unikátní výhoda skupiny Antalis a právě díky tomu jsme největší distributor obalů v Evropě s obratem přesahujícím půl miliardy eur.

Co pokládáte za důležité z hlediska vývoje obalů?

Vývoj obalů je obor, který je velice dynamický a vyžaduje znalosti nejen obalových materiálů a jejich designových řešení, ale zejména je nutné sledovat nové trendy i inovace a být velice agilní, respektive flexibilní v naplňování potřeb zákazníků. Jak jsem již zmínil, skupina Antalis provozuje šest designových center, ve kterých se vyvíjejí obalová řešení na míru zákazníkům. Zejména automobilový průmysl je v tomto ohledu velice náročný a vyžaduje práci s 3D daty. Běžně vyžaduje návrh obalu v řádu hodin nebo několika dnů a funkční vzorky maximálně do týdne. Naší výhodou je dlouholetá zkušenost a dobrá reputace mezi zákazníky, což je i pro nás velký závazek.

Mohl byste představit ukázky povedených obalů vyrobených na míru?

Bohužel, většina obalů vyvinutých na míru zákazníka je vázána smlouvou o mlčenlivosti. Občas si nás světoznámí výrobci automobilů najímají jen na vývoj obalů, který je posléze součástí výběrových řízení pro budoucí výrobu. Proto bych nerad uváděl konkrétní projekty. Nicméně mohu uvést, že jsme schopni vyvíjet komplexní obaly od blistrů přes klasické výseky, například z PE pěny uložené v obalech z lepenky, až po skládací paletové boxy včetně vnitřního obalového vybavení a palety. Na tyto obaly máme dokonce registrovaný užitný vzor (patent) v několika evropských zemích.

Jak vnímáte vaši pozici na trhu?

Diskuse o pozici na trhu je velmi subjektivní názor, protože definovat tržní podíl je při tak širokém sortimentu velice složité. Nicméně díky dlouholetému působení na českém a slovenském trhu se naše pozice, respektive podíl na trhu zvyšuje. V posledních pěti letech jsme každý rok navýšili prodeje dvojciferně a obsluhujeme více než 1000 aktivních zákazníků. Pokud budeme hovořit o naší evropské pozici coby distributora obalů, zde jsme jedničkou na trhu, posuzujeme-li pozici podle obratu divize Packaging skupiny Antalis. Ale to nám samozřejmě nestačí a naše ambice jsou mnohem větší. Chceme růst jak organicky, tak akvizičně. Nebál bych se říct, že náš cíl je hrát „extraligu“ na světové úrovni.

Můžete na závěr prozradit vaše nejbližší cíle a plány?

Co se týká lokálních cílů, rád bych rozšířil výrobní a skladovací kapacity v naší výrobě ve Veselí nad Moravou. Chtěl bych najít na trhu talenty a obohatil tak náš pracovní tým o specialisty na fólie, obalové stroje a balení jako celek. Ti budou začleněni i do mezinárodních pracovních týmů a budou se podílet na podpoře prodeje v daných oblastech. Tyto cíle vidím jako klíčové pro náš další rozvoj a v Antalisu jsme si velice dobře vědomi toho, že bez schopných a zkušených kolegů to prostě nejde. Proto děkuji současnému týmu za výborné pracovní výsledky posledních let. 

 

Celý článek Naším cílem je hrát „extraligu” na světové úrovni

Zdroj: Packaging Herald